Logowanie
Administratorem Państwa danych osobowych jest Okręgowa Izba Lekarska w Łodzi z siedzibą w Łodzi (93-005) przy ul. Czerwonej 3. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych osobowych, z którym można skontaktować się pod adresem e-mail: iod@oil.lodz.pl
Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych znajdą Państwo na naszej stronie internetowej w Polityce prywatności.
“USTAWA KAMILKA” - OBOWIĄZKI PRACODAWCY I ORGANIZATORA DZIAŁALNOŚCI
Od 15 lutego 2024 r. na pracodawców i innych organizatorów w zakresie działalności leczniczej małoletnich nałożono obowiązki weryfikacji osób zatrudnianych po 15 lutym 2024 r. Ma to związek z wejściem w życie tzw. „ustawy Kamilka” (ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606) zmieniającej m.in. ustawę z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1304, dalej u.p.z.p.t.s.), w której zamieszczono podstawy prawne obowiązku weryfikacji zatrudnianych osób.
Kto ma obowiązek dokonywania weryfikacji?
Obowiązanymi do weryfikacji zgodnie z art. 21 ust. 1 u.p.z.p.t.s. są pracodawcy lub organizatorzy działalności związanej z leczeniem małoletnich. Organizatorem działalności może być np. prowadzący podmiot leczniczy.
Obowiązki nałożone są także na osobę, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do działalności związanej z leczeniem małoletnich. Nawiązanie stosunku pracy odbywa się zgodnie z przepisami Kodeksu pracy. Szerszym pojęciem jest dopuszczenie do działalności. Obejmie ono swoim zakresem także umowy cywilnoprawne zawierane np. w formule B2B.
Na czym polega weryfikacja?
Pracodawca lub organizator działalności uzyskuje informacje znajdujące się w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym z dwóch baz danych:
Informacja nie powinna pochodzić z ogólnodostępnego Rejestru publicznego.
Dla uzyskania danych z Rejestru z ograniczonym dostępem niezbędne jest zarejestrowanie konta na stronie Rejestru (indywidualnego lub instytucjonalnego) poprzez wypełnienie formularza. Uzyskanie danych oraz aktywacja dostępu są bezpłatne. Szczegółowe informacje można uzyskać tutaj: https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/pobierz-informacje-z-rejestru-sprawcow-przestepstw-na-tle-seksualnym
Rejestr osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15, wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze jest dostępny tutaj: https://rps.ms.gov.pl/pl-PL/Commission#/commission Z Rejestru Państwowej Komisji można korzystać bezpłatnie bez konieczności rejestrowania i logowania.
Informacje z Rejestru są utrwalane przez pracodawcę lub innego organizatora w formie wydruku i załącza się do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z leczeniem małoletnich (np. jako załącznik do umowy cywilnoprawnej).
Obowiązki osoby, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do działalności związanej z leczeniem małoletnich
Nie tylko na pracodawcy spoczywają obowiązki weryfikacyjne. Osoba, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do działalności związanej z leczeniem małoletnich ma obowiązek przedstawienia pracodawcy lub innemu organizatorowi:
W przypadku, gdy osoba zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat w państwie lub państwach innych niż Rzeczpospolita lub państwo obywatelstwa to jest obowiązana przedstawić informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, a jeżeli prawo państwa nie przewiduje wydawania takiej informacji przekłada się informację z rejestru karnego tego państwa.
W przypadku, gdy osoba jest obywatelem innego państwa niż Rzeczpospolita Polska to ma obowiązek przedstawienia informacji z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, a jeżeli prawo państwa nie przewiduje wydawania takiej informacji, przekłada się informację z rejestru karnego tego państwa.
W razie, gdyby prawo państwa nie przewidywało sporządzenia informacji z rejestru karnego, o której mowa wyżej lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, osoba, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub ma być dopuszczona do działalności leczniczej, składa pracodawcy lub innemu organizatorowi oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia o tym, że:
Informacje i oświadczenia załącza się do akt osobowych pracownika albo do dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z leczeniem.
Czy weryfikacji podlegają pracownicy zatrudnieni przed 15 lutego 2024 r.?
Ustawodawca nie przewiduje weryfikacji osób już zatrudnionych lub dopuszczonych do działalności związanej z leczeniem. Obowiązki weryfikacyjne odnoszą się do sytuacji po 15 lutego 2024 r. Przy czym, jeżeli w trakcie trwających stosunków prawnych dojdzie do ich zmiany i będzie to związane z leczeniem małoletnich, wówczas weryfikacja powinna być przeprowadzona.
Kto może kontrolować spełnienie obowiązku weryfikacji?
Kontroli może dokonywać:
Jakie konsekwencje grożą pracodawcy lub innemu organizatorowi działalności związanej z leczeniem małoletnich przy braku spełnienia obowiązków ustawowych?
Ustawodawca usankcjonował obowiązek weryfikacji odpowiedzialnością karną. Odpowiedzialność ta zgodnie z zasadami prawa karnego będzie obejmowała czyny popełnione po 15 lutego 2024 r.
Dopuszczenie do pracy lub do innej działalności osoby bez uzyskania informacji z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym jest wykroczeniem zagrożonym karą aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1000 zł (art. 23 ust. 2 u.p.z.p.t.s.). Wykroczenie to ma charakter formalny a zatem bez znaczenia jest czy osoba znajduje się w Rejestrze czy też nie. Zaniechanie uzyskania informacji stanowi znamię czynu zabronionego i prowadzi do odpowiedzialności za wykroczenie.
Dopuszczenie do pracy lub do innej działalności osoby wiedząc, że dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym albo wiedząc, że osoba ta została prawomocnie skazana za przestępstwo określone w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, przestępstwo określone w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego lub w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii jest wykroczeniem zagrożonym karą aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1000 zł. (art. 23a u.p.z.p.t.s.). Czyn ten można popełnić wyłącznie umyślnie np. jeżeli w wyniku weryfikacji ustalono, że osoba była prawomocnie skazana a mimo wszystko została dopuszczona do pracy bądź też nie przeprowadzono weryfikacji osoby i dopuszczono ją do pracy wiedząc, że była prawomocnie skazana za posiadanie narkotyków.
W przypadku skazania za wykroczenia sąd orzeka (obligatoryjnie) środek karny w postaci świadczenia pieniężnego na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej. Wysokość tego świadczenia nie może przekroczyć 10 000 zł (art. 24a ust. 2 u.p.z.p.t.s.).
Dopuszczenie do pracy lub do innej działalności związanej z leczeniem wiedząc, że osoba ma obowiązek stosowania się do orzeczonego przez sąd zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi jest przestępstwem zagrożonym karą pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5 (art. 23c u.p.z.p.t.s.). W przypadku skazania sąd orzeka (obligatoryjnie) środek karny w postaci świadczenia pieniężnego na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej. Wysokość tego świadczenia nie może przekroczyć 30 000 zł (art. 24a ust. 1 u.p.z.p.t.s.). Przestępstwo to można popełnić umyślnie i dotyczy sytuacji orzeczenia zakazu przez sąd. Ustawodawca nie określił, czy ma to być zakaz orzeczony prawomocnie, jak też czy ma to być element skazania czy też wchodzi w rachubę także stosowanie środka zapobiegawczego. Przy oznaczeniu znamion użyto sformułowania “orzeczony przez sąd zakaz”. Wydaje się zatem, że korzystając z zakazu wykładni rozszerzającej, jako znamię czynu zabronionego należy traktować prawomocnie orzeczony środek karny w postaci zakazów wymienionych w art. 23c u.p.z.p.t.s. Omawiany czyn statuuje odpowiedzialność pracodawcy lub innego organizatora. Osoba, która nie stosuje się do orzeczonych środków karnych może ponieść odpowiedzialność na podstawie odrębnego czynu z art. 244 k.k.
Jakie konsekwencje grożą osobie, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub ma być dopuszczona do działalności związanej z leczeniem małoletnich przy braku spełnienia obowiązków ustawowych?
Ustawodawca usankcjonował obowiązek weryfikacji odpowiedzialnością karną. Odpowiedzialność ta zgodnie z zasadami prawa karnego będzie obejmowała czyny popełnione po 15 lutego 2024 r.
Niewypełnienie obowiązku złożenia informacji lub oświadczenia przed nawiązaniem stosunku pracy lub dopuszczeniem do działalności związanej z leczeniem jest wykroczeniem zagrożonym karą aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1000 zł (art. 23 ust. 3 u.p.z.p.t.s.). Wykroczenie to ma charakter formalny. Zaniechanie złożenia informacji lub oświadczenia prowadzi do odpowiedzialności karnej niezależnie od tego czy jest ona osobą karaną czy nie. Warto zwrócić uwagę, że nie przewidziano w tym wypadku obligatoryjnego orzekania środka karnego w postaci świadczenia pieniężnego.
Niezależnie od powyższego czynu osoba, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub ma być dopuszczona do działalności związanej z leczeniem małoletnich, będzie ponosiła odpowiedzialność na podstawie art. 233 par. 6 k.k. za złożenie fałszywego oświadczenia, który to czyn w typie podstawowym zagrożony jest karą pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat.
Opracował
adw. dr Amadeusz Małolepszy